Ingezonden stuk Bildtse post 29-10-2014

Ferbeteren ferkeersfailighyd Bildtdiken

Fraagt eerst om inspraak deur beweuners

De ferkeersfailighyd op de Ouwe- en Nije-Dyk mot ferbeterd worre. Derover is elkeneen ’t wel eens. Over de wize werop, der wort nagal ferskillend over docht. De Grontmij het ’n rapport maakt der’t tal fan mooglike anpassings in benoemd worre. Die binne norig omdat fral op de Ouwe-Dyk deur motoriseerde ferkeersdeelnimmers (feulsten) te hard reden wort.

’t Kelezy stelt foor dat de raad eerst beslút hoe’t de Bildtdiken inricht worre motte. De beweuners, ferenings fan plaatslik belang en de lândbou mâge reagere (inspreke) op de deur de raad koazen maatregels. Frije Bilkerts fynt dat ’t kelezy eerst hore mot hoe’t over de in ’t rapport opsomde maatregels docht wort.  Wy geve foor de dúdlikhyd maar ’n definisy fan inspraak: ‘De mogelijkheid voor burgers om vooraf kenbaar te maken hoe zij denken over plannen van de gemeente.’ Der kin dus niet ’n raadsbeslút an foorôf gaan.

De raadsleden hewwe ’n tal brieven kregen werin metdocht wort hoe’t ferkeersdeelnimmer ‘dwongen’ worre kinne hurren te houwen an de angeven maksimum rijsnelhyd fan 30 of 60 km. Ut de brieven blykt ok dat heel ferskillend docht wort over ’t effekt fan maatregels. ’t kelezy skryft sels: ‘Welke maatregelen er ook genomen worden, het succes ervan valt of staat volledig met de discipline van de weggebruikers.’

’t Kelezy kiest d’r o.â. foor om, binnen de bestaande 30-km trajekten, op ‘e dyk foor strekys húzzen kleurflakken te maken met paaltsys om soa de dyk te fersmâlen. Auto’s kinne, om ’n teugenlêger passere te laten, eventsys tussen de paaltsys staan gaan. D’r sou tussen de paaltsys ok parkeerd worre kinne. D’r komme dan ok meer passeerstroken.

Een fan de poasitive metdinkers skryft dat ’t feul eenfoudiger én dermet ok feul goedkoper kin. Basis derfoor is trajektferskuving fan de as fan de dyk om soa kortere ‘rechtstanden’ te krijen. Derbij hoort ok ’n parkeerferbod foor de súdkant fan de dyk en de berms. Op de passeerstroken mâg dan niet meer parkeerd worre. Foor de huzzen an de noordkant op ‘e dyk worre met tussenrúmten kleurde parkeerplakken anbrocht. De passeerstroken binne op ôfstand te sien deur der haachys lâns te setten. De rijdyk wort soa oversichtliker en foor ’t lândbouferkeer breder, soa wort as metdinken inbrocht. ’t kelezy stelt foor kleurflakken an te bringen op de 60-km trajekten.

In ’n andere reaksy wort kort én dúdlik faststeld ‘dat er misdadig hard wordt gereden. Het gaat te ver om zoveel geld aan nieuwe maatregels uit te geven omdat dit ook niet gaat werken.’ ’t Foor húzzen op ‘e dyk delsette fan paaltsys wort beoordeeld as ‘gevaarlijk’. ’t Tussen de paaltsys even stilstaan en weer optrekke geeft geluudsoverlast en is miljeuonfrindlik, soa wort angeven. Hoge boetes bij ferkeerskontrôle sou wel ’s feul meer resultaat foor anpast rijgedrag oplevere kinne, is de mening fan deuze briefskriver.

In ’n dârde reaksy wort wezen dat ferkeersmaatregels samengaan motte met ‘t ekonomys belang fan de agrarise sektor dat historys ferweven is in weune en werke. Failighyd foor alle deelnimmers an ’t ferkeer staat foorop, Maar trajektfersmâlings motte, sien de breedte fan lândbouwerktugen, gyn groatere onfailigens met him metbringe. ´n Oplossing sou weze kinne ´n parkeerferbod foor de húzzen, ´t anlêgen fan ´n fytsstrook op de rioeleringsstrook en optise fersmâling deur inkleuring fan de rijdyk.

Frije Bilkerts het in de ôflopene RadeRaad angeven dat eerst de beweuners fan de Bildtdiken en/of de dorpsferenings deur inspraak angeve welke (ferkeers)maatregels hurren foorkeur hewwe. Die inspraak mot ok de basis weze foor ’n  raadsfoorstel èn ‘n raadsbeslút.

Frije Bilkerts, Leendert Ferwerda, fraksyfoorsitter.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>